vrijdag, oktober 06, 2006

Even in de clinch met Ubuntu

Gisteren probeerde ik /home over te zetten op een nieuwe partitie. Het maken van een nieuwe partitie ging erg goed met de GParted LiveCD. Maar toen ik niet echt een Live CD had die ook in de terminal su kan gebruiken besloot ik erg van de handleiding af te wijken en dat had ik niet moeten doen.. Na de reboot kon ik niet meer inloggen. Via de oude laptop van mijn vader, waar ik Xubuntu op geinstaleerd heb, kon ik op Ubuntuforums de oplossing vinden. Zo heb ik wat ervaring opgedaan met chown en chmod, verder weet ik nu dat -r bij c(o)p(y) betekent dat alle onderliggende mappen mee gekopieerd worden.
De Xubuntu van de laptop heb ik overigens geupgrade naar 6.10, het duurde even, zo'n 8 uur denk ik, maar het werkt wel zo te zien. Voorlopig hoop ik die laptop niet weer te moeten gebruiken als noodsysteem..
Vandaag heb ik Miriam voorgesteld om een media center in te gaan richten. Ik ben van plan een barebone te kopen en die uit te breiden met een goede grafische kaart en een afstandsbediening. Op het media center komt, natuurlijk, Linux (Ubuntu waarschijnlijk) en MythTV. Een optie zou kunnen zijn een Xbox 'om te bouwen', maar ik heb meer zin en vertrouwen in een 'eigen' systeem, dan iets van de microschoft ;-). Het zal een lange termijn project worden, maar ik heb er vertrouwen in dat het er uiteindelijk wel komt. Progressie zal ik zeker hier loggen.

Labels: ,